Οδηγίες για το μάθημα του Σ.Ε.Π.
Όλοι έχουμε έρθει σε επαφή με τον επαγγελματικό προσανατολισμό μέσα από το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) κατά τη φοίτησή μας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
 
Οι εμπειρίες των περισσοτέρων είναι ιδιαίτερα ευχάριστες (συνήθως το μάθημα είναι για τους μαθητές «η ώρα του παιδιού») μήπως όμως, πέρα από ευχάριστες θα έπρεπε να είναι και ουσιαστικές?Πόσο ώριμο είναι ένας νέος να επιλέξει την κατεύθυνση που ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και στις ικανότητες του; Είναι εφικτό να γίνει μια υπεύθυνη επιλογή χωρίς να υπάρχει αυτογνωσία και πληροφόρηση;Με τον όρο Επαγγελματικό Προσανατολισμό αναφερόμαστε στη διαδικασία επαγγελματικής ανάπτυξης του ατόμου. Στόχος είναι να γίνει αυτό ικανό να επιλέξει μόνο του, έχοντας πλήρη συνείδηση των συνεπειών της απόφασής του, την επαγγελματική κατεύθυνση που θα ακολουθήσει και να ενταχθεί χωρίς προβλήματα στην ενεργό ζωή. Πόσο όμως αυτές οι προϋποθέσεις πληρούνται στη πραγματικότητα?Συνήθως, η πληροφόρηση σχετικά με τη σχολή ή την εργασία που επιλέγεται είναι ελλιπής και τα ενδιαφέροντα και ικανότητες του νέου εξετάζονται ελάχιστα. Οι νέοι οδηγούνται σε κατευθύνσεις μόνο και μόνο για το κοινωνικό κύρος ή την επαγγελματική αποκατάσταση που έχει ένα επάγγελμα χωρίς να εξετάσουν άλλες σημαντικές παραμέτρους. Δημιουργούνται, έτσι, εσφαλμένες εντυπώσεις για τα επαγγέλματα και συνακόλουθα απογοήτευση από την επαφή τους με αυτά.

 Γιατί χρειάζεται ο επαγγελματικός προσανατολισμός;

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός συμβάλει στη μείωση της σχολικής αποτυχίας και στην άμβλυνση της σχολικής διαρροής, μέσω της διεύρυνσης των εκπαιδευτικών οριζόντων των μαθητών και της υποβοήθησής τους να επιλέξουν σχολικές ή ακαδημαϊκές κατευθύνσεις που ανταποκρίνονται στις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους.Επιπρόσθετα, αυξάνει την ικανοποίηση από την εργασία μέσα από την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας, η οποία ανταποκρίνεται στις επιθυμίες και τις προσδοκίες των εργαζομένων, κατάσταση που συντελεί στην αυτοπραγμάτωση τους.Σε μία εποχή που το κοινωνικό σύνολο μαστίζεται από την ανεργία δεν υπάρχουν περιθώρια λανθασμένων εκπαιδευτικών και επαγγελματικών επιλογών. Το άτομο θα πρέπει να είναι προστατευμένο από μια επαγγελματική επιλογή που του ταιριάζει προκειμένου να ανταποκριθεί σε μια αγορά εργασίας που συνεχώς δυσκολεύει.

Βουδούρης Δημήτριος-ΠΕ09

Εδώ μπορείτε να βρείτε εκπαιδευτικό υλικό το οποίο θα σας βοηθήσει να επιλέξετε, ποιοες σχολικές κατευθύνσεις θα ακολουθήσετε στο Λύκειο και όχι μόνο.

Χρήσιμες ηλεκτρονικές διευθύνσεις

       1. Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.

       2. Ψηφιακή Βιβλιοθήκη

       3. Κ.Ε.ΣΥ.Π. Καλαμάτας

Σχεδιασμός-Κατασκευή: Βουδούρης Δημήτριος-Οκτώβριος 2014